Mänge ja mõtteid lugema ning kirjutama õpetamiseks (õpetaja Marika Ots)

Mängud kogus kokku vanema rühma õpetaja Marika Ots.

Järgmised mängud on kogutud erinevatest kursusematerjalidest ja raamatutest ning läbi mängitud kuue-  kuni seitsmeaastaste laste rühmas. Koolieelikud armastavad erinevaid lugemisülesandeid, kirjutada paberile, nuputada.

Kirjutamise õpetamise näitlik järjekord:Tähtede sõrmega mannale või peenele liivale joonistamineTähtede pintsliga või veega joonistamineSuurte tähešabloonide järgi tähe kirjutamine paberile pliiatsigaRasvakriidiga valgele paberile tähtede kirjutamineŠabloonikaardid väiksemate tähtedegaÕmblustööd (tähekaardid)Mitmekesine valik kirja eelharjutusiVäiksemad harjutuslehed tähtede kirjutamiseksErinevate tähekirjutusviiside tutvustamineJoonele tähtede kirjutamineVihikusse kirjutamine Kui selline materjalivalik on lapsele  alati käepärast, siis valib laps  sealt oma arenguastmele sobiva tegevuse.  Lase  lapsel sellega tegelda nii kaua kui ta seda soovib. Laps ise tunneb kõige paremini, millal ta on valmis üle minema järgmisele raskusastmele.

Kirjaeelharjutused Šablooni järgi kujundi joonistamine. Viirutamine vasakult kaldu paremale ja ülevalt alla. Sirged jooned ülalt alla, vasakult paremale. Looklevad jooned.Teevad laineid- sik-sakid.Suurte ringide joonistamine.Joonistamine- aed, redel, maja, puu. Võistlusmäng Mängu kuuluvad sildid, millele kirjutatud kodus asuvate esemete nimetused ( näiteks külmkapp, riiul, televiisor). Laps kinnitab või asetab sildi esemele. Kui on mitu last, võib ka võistelda, kes esimesena jõuab sildid õigesti asetada. Tähtedega keksumängTee keksurada, millele numbrite asemel kirjutad tähed. Lase visata kivikesega mingile ruudule. Laps hüppab ruudule, nimetab tähe ja hüppab mängu algusesse tagasi. Võib nimetada ka vastava tähega algava sõna ja siis tagasi hüpata Autosõit Mida ma auto aknast näen? Loe teeviitade nimetused, kaupluste nimed jne.  Kui numbrite järjekord ei jää hästi meelde, kasutage salme. Riimi tajumine on lugemis- ja kirjutamisoskuse omandamise oluline eeldus, sest see õpetab last tähele panema sarnasusi häälikute vahel, millest koosnevad sõnad.Lugege lastele rahulikel hetkedel salme ette ja ergutage neid oma näppe ja varbaid loendama, mida võib teha ka toredate salmide saatel. Mõista, mis on üksMõista, mis on üks: üks ma ise.
Mõista, mis on kaks: kaks silma kassil peas.
Mõista, mis on kolm: kolm jalga vokil all.
Mõista, mis on neli: neli nisa lehmal all.
Mõista, mis on viis: viis sõrme mehel käes.
Mõista, mis on kuus: kuus naela hobuserauas.
Mõista, mis on seitse: seitse tähte taevasõelal.
Mõista, mis on kaheksa: kaheksa kana karjas.
Mõista, mis on üheksa: üheksa hobust meie õues.
Mõista, mis on kümme: kümme kella me kirikus  Kala püüdis väikeveliÜks, kaks, kolm, neli,
kala püüdis väikeveli.
Viis, kuus, seitse,
kala vette heitis.
Miks sa kala vette lasid?
Näpust ta mul kinni asis,
väike näpp mul valu sai,
puhu peale, ole pai. Üks, kaks, kolm, neli, viis,
kes meist sisse läheb siit.
Üks, kaks, kolm, neli,
viis, kuus, seitse.
Ei su singid korstnas suitse. JÄRGMINE SALM AITAB TEHA LIHTSAID LAHUTAMISTEHTEID.Kümme sinist pudelit Kord kümme sinist pudelit seisis müüri peal.
Kord kümme sinist pudelit seisis müüri peal.
Üks pudel alla kukkus siis kõrge müüri pealt,
Nüüd pudeleid on üheksa kõrge müüri peal.Üheksa sinist pudelit seisis müüri peal.
Üheksa sinist pudelit seisis müüri peal.
Üks pudel alla kukkus siis kõrge müüri pealt,
Nüüd pudeleid on kaheksa kõrge müüri peal.Ja nii edasi, kuni müürile pole jäänud ainsatki pudelit.  Ümbruse häälte kuulamineLinnas oleme nii harjunud ümbritsevaid helisid ignoreerima, et enamasti ei pööra taustahelidele vähimatki tähelepanu. Ümbruse häälte kuulatamine on kena, vaikne ja rahustav tegevus, mis sobib selleks puhuks, kui laps on erutatud või tujust ära.  Mida teha? Jalutage mööda tänavat ja minge parki. Kuulatage liikluse hääli ja neidki, mis pole seotud liiklusega: linnulaulu, kõrgel lendava lennuki häält, langenud lehtede sahinat jalge all, puude kohinat tuules ja võõra maja aknast kostvat muusikat. Kui olete parki jõudnud, kuulatage sealseid hääli: laste kilkamist, partide prääksumist, muruniiduki mürinat. Siis keskenduge kaugemalt kostvatele tänavahäältele. Kas suudate leida pargis sellise vaikse nurgakese, kuhu need hääled ei kosta? Pidage meeles, et küngas või hoone summutab heli. Julgustage teda mõnd tänaval või pargis kuuldud heli järele tegema. Võite näiteks hüpata kanalisatsiooniaugu kaanel, kepiga vastu aiavarbu klõbistada, puuoksi raputada või kivi tiiki visata.  MÕNUSAT KOOS TEGUTSEMIST LAPSEGA!